Välkommen
7 juli 2010
Moto Guzzi Breva 750
Återstår att se om det blir en sån här till kvällen. Skall if provköra en så får jag se hur jag gör. Kanske är den för liten och för "snäll". Eller kanske helt perfekt för mina behov. Men det visar sig i kväll...brum brum.
MC-TEST: Lätt, smidig och låg - Moto Guzzis nya roadster Breva 750 V IE är en nära nog perfekt nybörjar- och körskolehoj!
Och även för oss andra som kört ett tag bjuder den på en hel del körglädje. Precis som alla andra Guzzimodeller har också Brevan en luftkyld 90-graders V-twinmotor med kardandrift. Brevans spis utvecklar måttliga 46 hk men tack vare den korta hjulbasen, den låga vikten och lätthanterligheten så upplever man hojen som betydligt potentare.
Men växellådan är ingen höjdare, den känns lite rå jämfört med silkeslena japaner. Körställningen är ganska upprätt och i den skålade sadeln sitter föraren riktigt bekvämt. Minimal men bra Hojens design och formgivning är mycket aptitlig - det här är något italienarna kan och det börjar nu märkas att Aprilia tagit över Moto Guzzi.
Den minimala vindrutan, av speedstertyp, är bättre än vad storleken antyder och den lyfter undan fartvinden i nosen riktigt bra. Trots att Brevan bara har enkelskiva fram har bromsarna ett bra och effektivt klipp, något som underlättas av hojens låga vikt. Fjädringen är hygglig även om vi noterade ett visst svaj i farter som låg nära hojens maximum.
På minussidan noterar vi avsaknad av central-stöd och att hojens vändradie är onödigt stor. Hyfsat pris, men sammantaget tycker vi att Moto Guzzi Breva är en trevlig bekantskap som bjuder både på goda köregenskaper och också ett tilltalande yttre. Till det kommer ett hyfsat pris. Nybörjare, kortväxta och körskolor står förmodligen redan i kö...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
I vilket fall som helst så skulle du va så jäkla läcker på den!
Skicka en kommentar