Välkommen

27 oktober 2009

Energiryck, Henna och Kroppkakor

Tror mina energiryck har att göra med att jag gått ner 30 kg.
När dom sätter in så är det bara att hänga med. Nu är det älgjakt här så jag kan inte gå 7-8 timmar i skogen och plocka svamp så jag måste göra något annat.

Började dagen med att umgås lite med mina fina ankor. Dom blir tamare och tamare och vill nu gärna komma fram och kolla om jag har något gott i händerna som dom kan få mumsa i sig. Tog sedan en runda i vår skog bakom huset med hundarna för en morgonpromenad.

Gjorde en banansmoothie som jag slurkade i mig vid datorn. Kolla alla bloggar jag följer, men hade ingen ro att sitta still.

Diskade, dammsög, bäddade rent i sängarna, slängde in en tvätt. Men måste göra något mer.
Hittade Henna i badrumsskåpet så nu har jag hennat mitt hår. Varje gång jag gör det så blir jag så glatt överraskad av den vackra färgen.

Jag är naturligt rödhårig men det är bara att inse vid 56 så kommer det några gråa strån. Märkligt nog inte så många med tanke på min 2 år äldre bror som nu är helt gråhårig. Han var liksom jag ILLröd i skallen.

Henna är ett naturmedel och ger så fin luster åt håret.
Det är samtidigt som en inpackning för håret. På något märkligt sätt så känns håret också så mycket tjockare varje gång jag hennar det...Hmmm ?

Apoteket hade en så bra Henna förr men slutade med den. Nu har jag Henna från Indien som funkar lika bra.

Det är ca 1 ½ dl pulver i varje påse och det räcker till mitt halvlånga hår. Det är samma Henna som man kan Hennatatuera sig på händerna med. Det pulvret är väldigt finmalet och mycker bra.

1½ dl Hennapulver
ca 2 dl kokande vatten
½ dl olivolja
Blanda till en smet som tunn gröt, ärligt så ser det ut som koskit, men doftar något annat och det tackar vi för.

Masera in detta i ditt torra hår och låt det verka ca 30 min. Kan sitta i längre för starkare färg.
Det torkar och man är riktigt snygg :-)

Man kan också låta Hennan stå i skålen över natten så blir färgen mer intensiv, men då räcker det med ca 20 min i håret.

Var noga med att ta bort Henna som sitter på huden i panna och på tex öron. Det blir annars brunt. Tvätta händerna

Skölj håret noga och tvätta med ett milt shampoo, ha gärna i balsam. Njut av resultatet.

Nu sitter jag vid datorn igen och lyssnar på Star 101,7 den bästa kanalen helt klart. Äter en Grekisk sallad men skall snart skala potatis och göra kroppkakor. Isabelle och Anton kommer för att äta med oss. Har även lovat Gabrielle ett par stycken.

Kroppkakor ska man äta med vit sås, lingon och mycket malen kryddpeppar. SÅ GOTT !
Hoppas jag kan äta dessa goda "bollar" efter min operation, testa ska jag göra iaf.



Nu sjunger Dolly Parton och Kenny Rogers ta da aha aha making love Ta da ta da

rent hus och musik i öronen kan man begära mer La la Ta da ta da

3 kommentarer:

K-L sa...

Tack för den fina kommentaren på min blogg.

Jag hennade alltid mitt hår i tonåren men har inte gjort det sen apoteket slutade med det. Jag kommer ihåg att de sa att det var något i det som var farligt, men vad är inte farligt?

Ha en bra eftermiddag.

åsa sa...

Jag undrar bara...kan du äta allt som du åt innan din GBP-operation, dumpar du inte?
Du dricker ju bla. latte och det är väl inte "fettsnålt"..
Men, jag är glad för din skull, att du går ner i vikt och att du mår bra och att du framförallt verkar mycket piggare!
Är själv väldigt tveksam till en operation, är övertygad om att jag tillhör den procent som det kommer att misslyckas för, men jag vet samtidigt att jag verkligen skulle behöva en operation..
Ha dé!/Kram

Anonym sa...

Hej min allra kärase syster!!
Nu har jag hittat din blogg och vad fina bilder du har! Och vad fint ni bor!! Super snygg i håret blev du, vart köper du ditt Henna pulver! Hade köpt en gång tidigare på Bodyshop men jag fick inte en fägrgnuta rött!! Blev inte färg alls av pulvret?! Konstigt för jag är ju oxå naturligt röd. Jag har tappat nu 18 kilo sedan flytet... Och jag mår super bra!! Längtar tills vi ses igen!! Kram Milla