Välkommen

25 oktober 2009

Funderade på ALLA djur jag haft/har

Skall nu se om jag ens kommer ihåg hela detta Zoo jag har haft under åren. Första inköpet av egen hund var 1972, har sedan dess aldrig varit utan något slag av djur.

Börjar med katten Murre då jag var runt 8-9 år. Det enda djur jag fick ha, men oj vad han var älskad. Visserligen hade jag ett djursjukhus på balkongen och spjälade vingar på fåglar. Matade dom med daggmask och bröd i grädde. Vet inte hur många fåglar jag släpp lös som klarat sig bra.

Min mormors syster hade alltid både hundar och katt så där var jag mer än gärna. Deras hundar bodde hos oss om dom var bortresta och då var det "mina" hundar under dessa korta veckor. Hos farmor& farfar på Gotland fanns det också alltid hund som tur var. Älskade dessa hundar.

Gick ut med flera av hundarna på vår gata efter skolan, det var mitt extrajobb som 13- åring. Favoriten var en Dalmatinerhane som hette Nitton. Älskade denna hund över allt annat. Storpudeln Fandango var också en favorit.

Flyttade hemifrån som 15 åring till egen lägenhet. Jag köpte min första hund Bianca en Dalmatiner, när jag var 18 år. Gissa om jag var lycklig. Innan hade jag redan köpt kaninen Stompe som kunde hoppa på kommande. Ja, jissus så jag höll på med denna lilla dvärgkanin.

Kan inte skriva om varje individ utan skall nu se hur många jag kommer ihåg. Då skall ni veta att min äldsta dotter Gabrielle jobbade på en Zoobutik 1 år och under den här tiden var vårat hem en filial till butiken kändes det som.

Alla djur som ingen annan ville ha hamnade hos oss, ingen ormmat här inte.

Hundar har jag oftast haft 2 eller 3 på en gång. Just nu har vi 3 st Hazel, Meghan och Smilla. Katten Sfinx bor också här sen ca 1½ år. Han var en innekatt i Stockholm, men trivs utmärkt med att få gå in och ut som han själv vill numera.

Hundar:
Bianca, Dalmatiner
Blixt Gordon, Afghan
Sebastian, Golden retriver
Fajans, Bouvier de flandres
Felix, Boxer
Fanny, blandras
Yatzy, blandras
Nellie, blandras
Tintin, blandras
Jolin, Grand danois
Nora, Grand danois
Hazel, Grand danois
Meghan, Welsh corgi cardigan
Smilla, Dvärgpudel

Katter:
Siri
Iris
Da Vinci
Alice
Moses
Ceasar
Sacha
Sfinx

Kaniner ett gäng, minns inte ens hur många kanske 5-6 st, stora som små.
Marsvin, hamstrar och 16 tamtråttor, riktigt roliga små djur, som lätt blir tama. Bättre djur till barn än marsvin, betydligt tåligare och lätta att hantera.

Vidare har jag/vi haft
Ringduva
Undulater
Nymfparakit
Fåglar är kul, men jissus vad dom skräpar ner. Men lätta att få tama. Undulater pratar gärna och det är alltid roligt.

Chinchillor 2 stycken som också är ett roligt litet djur. Men dom sover helst dagtid och är vakna på natten.

Myskankorna Molly, Peggy och Sally bodde hos oss i många år då vi bodde i ett radhusomtråde. Äggen var poppis hos grannarna och ankorna var poppis hos dagiset som kom på besök flera gånger i veckan för att mata ankorna.

En av ankorna Peggy som var en hane gick in och ut genom altandörren som han ville. Han hoppade upp i soffan och kurade ihop sig med katten Alice. Råttan Winston åt kattmat ur samma matskål som katten...samtidigt :-)

Nu flera år senare bor det 5 ankor här. Myskankor igen, dom har en trevlig personlighet och är lättsamma. Kipling, Chanti, Neela, Tapi och Idun heter dom.

Reptiler är ett stort intresse men Micke delar det inte så han vill inte att jag har ormar och ödlor. Men några ormar blev det iaf. Majsormar och Kungsboa har jag haft. Vackra djur som gillade att slingra innanför tröjan.Lånad bild från Ormexpo 2004

Leguaner har jag också haft ett par stycken, favoriten var Claudia, hane på 180 cm. Han var en bamsing som gillade att ligga i solstolen i trädgården och lapa sol. Åka bil var också något han gillade så han åkte ofta med under sommaren. Vaxholm och glassätande var poppis, men han kunde skrämma slag på vem som helst, när han satt på min axel eller travade runt i koppel.Vackra Claudia, han bor nu i Norge och är en avelshane.

Katten Sfinx bor härmed hundarna HazelMeghan och lilla Smilla

Vet inte om det blir fler djur, men hund kommer jag alltid att ha, det vet jag.
Mina 3 snyggingar

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vad härligt att läsa om alla djur! Vilket register, fick läsa flera gånger så man hängde med. Är själv nybörjare. Haft akvarium och en undulat för länge sedan. Med Riccardo tvångsfick jag en hund i mitt liv. Och nu flyttade ju katten till mig. Vilken glädje man får av djur! Vill ha ett hus på landet så jag kan ha ett gäng.

Unknown sa...

Glömde: ang. katten. Jag är allergisk, men tror att det kan gå över. Ska se hur jag klarar av katten i närheten, sen kan jag ta nya beslut om hon kan komma in.

Michelle sa...

Tack så jättemycket!
Kramar

(jisses, vad många djur!!) :)