Välkommen

19 oktober 2009

Måndag...igen

Veckorna rusar förbi och innan man fattade det så är det ju Jul. Hoppas så att Michaela med sin familj firar julen hos oss. Om P jobbar så blir dom kvar i Stockholm, annars Halmstad. Så jag hoppas på att du får jobba i julhelgen, P .

Som vanligt rusade helgen förbi. Tog det väldigt lugnt i Fredags och fixade här hemma. Har ju flyttat om lite möbler från datarummet in i sovrummet, det blev riktigt bra. Gick en promenad i skogen med hundarna, blött men skönt iaf. Micke kom hem, vi slappade framför Tv med en god middag.

Lördag och vi åker till Arninge för lite shopping. Hittade jättefina svarta kängor till Lone för 49:- Vad är det för pris ? Micke köpte arbetsskor och träskor. Åkte sedan till COOP och träffade på Carina. Lunchade med henne innan vi handlade. Åkte till Granngården och köpte halm till ankorna. Hem och fixade lite här hemma, sedan middag och TV kväll.

Söndag och jag gjorde rent till ankorna.

Vi åkte till IKEA för att kolla ny soffa. Men den vi ville ha insåg vi snabbt att den skulle vara för stor hos oss. Åkte till Mio och tittade och där hittade jag den soffan jag ville ha.

Monza

Hem och mätte men tyvärr så blir den också för stor för vårt vardagsrum. Men det finns ju fler butiker. Men jag vill ha hem den före jul så det blir till att ligga i.

Åkte till Isabelle och Anton som var hundvakt till Smilla, då Micke och jag gick på bio. Vi såg Bröllopsfotografen, rolig och underhållande film, men samtidigt sorglig och tänkvärd.

Jag var mindre smart under filmen. Köpte mig en påse Ahlgrens bildäck. Lyckades nästan få i mig hela påsen under filmen. Men det fick jag snabbt ångra, när vi närmade oss Åkersberga fick jag en dumping som hette duga, fy fan kan jag bara säga.

Uppe hos Isabelle small det bara till och jag dråsade ner på en köksstol och kom inte därifrån på 15 min. Kallsvettades och jag satt i en bubbla liksom, rummet snurrade och jag ville bara lägga mig ner. Micke fick gå och hämta bilen och köra fram till porten. Pinsamt ju men jag behövde hjälp ner för trappan, annars hade jag ramlat ner.

Väl hemma åkte kläderna av och myspyjamasen på. Trodde jag skulle kunna sitta i soffan en stund, men icke. Jag var tvungen att lägga mig. Somnade som en klubbad och vaknade kl 7.30 i morse och mådde bra igen. Nu blir det inget mer godis för min del. No more dumping, blääk.

Vad är dumping?

Dumping är ett symptom som uppstår då man överbelastar tarmen med glukos(socker). Hos personer med intakt funktion av nedre magmunnen portioneras maginnehållet ut i tarmen i små mängder i taget, då kan inte dumping uppstå. Hos Gasrtic ByPass opererade ramlar hela den intagna födan omedelbart in i tunntarmen. Detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncentration och dumping uppstår. Dumping karakteriseras av en känsla av matthet,hjärtklappning och ibland kallsvettning. Ofta måste patienten gå och lägga sig en stund och symptomen försvinner då på ca 10-15 minuter. Detta kan låta ganska beskedligt, men i praktiken upplever dock många patienter detta som mycket obehagligt. Så pass att de flesta väljer därför att avstå från sötsaker.

Inga kommentarer: