Välkommen

5 maj 2010

Hundmat är för hundar.

Satt och läste en blogg och fick där frågan
-Har du ätit upp någon annans mat ? Minns då för ca 26-27 år tillbaks i tiden.

Jag var då gift med mellandottern Michaelas pappa. Vi var ca 15-20 personer som skulle fira hans mammas födelsedag hemma hos henne. Det skulle serveras Västkustsallad som svärmor gjort under mycket stånk och stön. Blir ju en hel del hackande och pillande med sallad för 20 personer.

Vill inte tala illa om min f.d svärmor men jag kan ju lugnt säga att hon var speciell på många sätt. Snål ansåg jag eller sparsam hade hon kanske själv sagt. Eller kanske var hon tankspridd och stressad just den här dagen.

Till saken nu:

När vi kom så hade jag även med mig en plastpåsen med uppblött torrfoder till vår hund, ca 5-6 dl. Dessa torrfoderkulor ser ut som blöta kaninbajsar och smakar nog precis så också. Ser alltså inte så aptitliga ut. Eftersom hunden skulle äta senare på kvällen, la jag påsen i kylskåpet.

Vi dukade klart och fixade innan resterande gäster skulle komma. Svärmor förbereder det sista i köket och det är ca 15 min innan det är dags för gästerna att komma. Jag går ut i köket för att se om jag kan hjälpa till med något.

Skålarna med västkustsalladen skall ut på det stora buffé bordet. Jag tar tag i en skål och blicken fallar på mängder av "kaninbajsar" som ligger ihoprört med den goda salladen. I alla fyra skålar ligger det hundmat och ser riktigt oaptitligt ut.

- Men VEM har blandat ner hundmaten i salladen, är min fråga ?
- Hundmat ????? säger svärmor Vadå hundmat, skriker hon nu.
- Ja, det som ser ut som kaninskit är hundens middag.
- Men vad menar du...HUNDMAT skriker hon nu ännu högre och blir högröd i ansiktet.
- Jag hittade en påse med "något" i och tyckte jag kunde dryga ut salladen med det, säger hon vidare.

Svägeskans och min uppgift blir nu att rensa ut all "kaninskit" ur salladen för någon plan B, fanns inte. Men upplött hundmat är liksom inte bara kulor som håller ihop, utan dom smular av sig i en brunaktig ruggig färg.

Gästerna strömmade in och 2 skålar rensades, de andra ställdes ut på bordet med hundmaten i. Enligt svärmor fanns det inte tid att göra på annat sätt. Billigare blev det ju också, med att dryga ut salladen....eller ?

Jag och några till (läs svärmor och svägeska) åt smör, bröd och ost på det kalaset. De andra gästerna mumsade glatt i sig hundmat för kanske första och sista gången.

Är man snål eller sparsam kan jag då undra. Eller varför inte fråga sig, vad är det i den här påsen som ligger i MITT kylskåp.

Västkustsallad är gott...men



UTAN uppblött torrfoder.

5 kommentarer:

ANNA sa...

Huuuu ;) snacka om "sparsam"!

Monica sa...

nämen fy fan hahahaha fick dom reda på det sen ?? herregud jag skulle ha dött;)

eller fick nu extra beröm för maten?

FrökenGunilla sa...

Helt underbart!!
Klart i sonens smak, han och vovven delade lika på käket när de båda var valpar. Inte konstigt att grabben är 2m lång när han är uppfödd på eucanuba!

Freedomtravel sa...

Ok, det där är inte "sparsamt", det är SNÅLT! Det ska vara MYCKET krisiga krigstider för att man ska blanda hundfoder i salladen!!! Men allvarligt, hur kan man "dryga ut" salladen med nånting som man inte ens vet vad det är...???

Anonym sa...

Fyy f*n men jag förstår inlägget har nämligen en svärmor som liknar denna...inte kul men skönt att inte känna sig ensam i eländet

Stackars gäster