Välkommen

7 maj 2010

Närmar mig 1 årsdagen

Om 6 dagar har jag varit Gastric Bypass opererad i 1 år. Tiden susade iväg och det gjorde även vikten, jag har i dag gått ner 44 kg. Helt galet men så underbart skönt.

Min värk i lederna som vandrade runt är helt borta.
Mina hälsporrar som gjorde att jag hade svårt att gå vissa dagar är borta.
Det onda i ryggslutet är borta.

Jag mår så otroligt bra och njuter av mitt liv. Mådde inte dåligt av min övervikt, men kroppen gjorde ont och jag blev begränsad i min vardag.

Gjorde operationen och har mått så bra under hela iden. Haft några dumpningar men mitt eget fel. En dumping kommer om jag äter för fort, tuggar dåligt eller äter lite för mycket fett eller socker. Blir då trött, kan må illa och bli kallsvettig. Det går över efter ca 20 min men är ganska obehagligt, så man lär sig.
Annars har det gått på räls detta år.

Jag har turen att kunna äta precis vad jag vill, men nu har jag bättre koll på vad jag stoppar i munnen. Mycket av det jag åt innan open vill jag inte ens ha nu. Feta såser går bort, det smakar inte gott längre. Innan åt jag visserligen mycket grönsaker och frukt, men nu är det ett MÅSTE varje dag.

Försöker få en bra balans på maten under dagen, ibland funkar det toppen, och ibland så blir det mindre bra matdagar. Bör äta 5-6 gånger om dagen, då med frukost lunch middag och där imellan mellanmål. Kan äta ca 2 ½ dl åt gången, sen är jag nöjd.
Något jag aldrig missar är mina dagliga vitaminer och min proteindrink på morgonen. Som opad måste jag få i mig vitaminer och protein. Jag har inte längre samma näringsupptag som en icke opad. Finns mer att läsa i länken längre ner.

Går på Friskis&Svettis 2 ggr/veck och Linedance 1 ggr/veck och tycker det är så roligt att röra på mig och bli riktigt trött.

Har du funderingar på en GBP ta reda på så mycket du kan och tveka inte att ta kontakt med din husläkare. Här finns en bra länk att läsa om operationen.

Inte så bekväm framför kameran. Dagen före operationen har gått ner till 109 kg - 5 kg på flytet.


7 mån efter och -35 kg. Kameran känns något bättre nu.




Måste ta lite mer bilder nu efter ytterligare 9 kg :)

Jag är verkligen tacksam för att jag fick den här operationen.

4 kommentarer:

Lyxhustru sa...

Wow vad du har gått ner mycket!! Vilken skillnad! Grattis!! =) Har precis börjat läsa din blogg... inspirerande!

Mvh
Lindah

ANNA sa...

Så snygg du är!!
Så himla härligt att se!!
Ett himla bra beslut du gjorde för ett år sedan!
Kram

Freedomtravel sa...

Vilken skillnad! Fantastiskt att se! Ser ut som ett enklare, bekvämare, roligare (och snyggare förstås) liv nu!

Madde sa...

Du är så jäkla snygg och inte nog med det så är du en underbar vän.
Känns som jag känt dig hela mitt liv och jag älskar att umgås med dig.
Jag älskar dig min vän!!!!

Kram Madde