Välkommen

13 maj 2010

Kristi Himmelfärd

Kristi himmelsfärds dag, är en kyrklig högtidsdag, och en helgdag i den svenska almanackan, som infaller 39 dagar (40:e dagen) efter påskdagen. Den firas som den dag då Jesus enligt Bibeln lämnade jorden och fördes upp till himlen. Den liturgiska färgen är vit.

Temat för dagens bibeltexter enligt evangelieboken är Herre över allting, och en välkänd text är slutet av Lukasevangeliet:

"Jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden." Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud.


Vi firara vår ledighet med riktigt skönt väder, så det blir lite jobb i trädgården. Har köpt mängder av blommor som skall planteras i krukor idag. Sen ska jag till Britta och träffa Lollo och Micke och planera deras Bröllop. Jag skall laga maten till 70 personer, tjolahopp.




Barns tankar om bröllop.

Vad är det bästa/sämsta med att gifta sig?

Daniella, 6 år: Det sämsta är att man måste kyssas.

Carl, 6 år: Det sämsta med att inte gifta sig är att man inte får träffa alla som skulle komma till bröllopet.

Inez, 6 år: Det bästa är att man får dansa och det sämsta är att man måste vänta i kyrkan när prästen säger en massa grejor.

Julia, 4 år: Att allt är rosa.

Victoria, 8 år: Det bästa är att man får tårta.

Sigrid, 4 år: För att det är kul.

Justin, 6 år: Det bästa är att man tycker om flickan och man får en familj med den flickan. Det sämsta är att man måste göra en massa saker när man får barn, som städa om barnet inte vill städa, och när alla är borta måste man göra allt.

Ada, 4 år: Det bästa är att man får godis.

Ellen, 7 år: Det bästa är att man får ring på fingret, fina blommor och äta tårta. Det sämsta är att alla pratar hela tiden, man kan få öroninflammation av det.

3 kommentarer:

Birgit sa...

Hoppas denna dag blir bra ..

Unknown sa...

Laga mat till 70 pers. Jag blev nervòs bara att làsa det. Hàrligt!!

Annika sa...

tack för ditt tips om proteiner. jag ska försöka köra en period nu med massor av proteiner för att se om det kan hjälpa.
Men efter min OP gick jag till apoteket och ville ha proteinpulver, de sa så att de hade slutat sälja det. men sen har jag hört andra som har. Har du ngt tips på märke man kan köpa?